Kansallisooppera Estonia

KRATT

Eduard Tubinin baletti

Ensi-ilta kansallisooppera Estoniassa 18. syyskuuta 2015

”Kratt” (”Hiisi”) on ensimmäinen virolainen baletti ja myös Eduard Tubinin ensimmäinen työ musiikkiteatterille. Virolaiseen mytologiaan perustuva tarina ahneelle isännälle rikkauksia keräävästä hiidestä ei jää Marina Keslerin tulkinnassa vain yhden kansan tarinaksi.  Modernissa, ahneessa maailmassa hiisi on kuin ääni ihmisen pään sisällä, joka löytää aina hyvän syyn, miksi rahaa ei koskaan ole tarpeeksi. Mutta raha ei tee ketään onnelliseksi ja ahneuden palkka on tuho – väsyttyään inhimillisestä ahnaudesta, tuhoaa hiisi luojansa ja kuolee myös itse. Kontrastina ahneen isännän ja hiiden tarinalle, nousee esiin tyttären ja rengin rakkaustarina, jota isäntä vastustaa ankarasti miehen köyhyyden vuoksi. Keslerin lavastus herättää kysymyksen - mikä on nykypäivän materiaalisessa ja kiirehtivässä maailmassa tärkeää? Onko siinä tilaa rakkaudelle?

”Kratt” sai kantaesityksensä säveltäjän johdolla vuonna 1943 Vanemuise-teatterissa, koreografi-ohjaajana toimi Ida Urbel. Estoniassa baletti sai ensi-iltansa vuotta myöhemmin Rahel Olbrein viimeisenä työnä. ”Kratt” ehti olla Estonian lavalla vain muutaman kerran, kun teatteri illalla 9.3.1944 alkaneessa Neuvostoliiton ilmahyökkäyksessä sai osuman. Tanssijat eivät ehtineet vaihtaa vaatteitaan vaan juoksivat esiintymisasuissa kadulle ja pelottelivat jo valmiiksi säikähtäneitä kaupunkilaisia. Estoniassa ”Kratin” ohjasi viimeksi Mai Murdmaa vuonna 1999. Tubin on onnistunut yhdistämään musiikissa kansanmusiikin modernin äänikielen ja sinfonisen ilmaisun. Säveltäjän mukaan ”Kratt perustuu täysin kansanmusiikkiin, joka on Virossa kuin ammentamaton aarreaitta.“       

"Tubinin sävellys on mitä parhainta ja täysverisintä näyttämömusiikkia."
" Uusi Kratt on perinnetietoinen, viihdyttävä ja vaihteleva."
"Kratt-baletti on uuden tulemisensa ansainnut."

                                                             - Jussi Tossavainen, HS 20.9.2015

 

Koreografi-ohjaaja/ Koreograaf-lavastaja/ Choreographer and Stage Director: Marina Kesler
Kapellimestari/ Dirigendid/ Conductor: Vello Pähn
Pukusuunnittelija/ Kostüümikunstnik/ Costumes Designer: Gerly Tinn
Lavastussuunnittelija/ Dekoratsioonikunstnik/ Set Designer: Madis Nurms
Valosuunnittelija/ Valguskunstnik/ Lighting Designer: Karmen Tellisaar (Endla-teatteri)
Videosuunnittelija/ Videokunstnik/ Video Designer: Argo Valdmaa (Endla-teatteri)
Grafiikka/ Graafika/ Graphics: Joanita Janson

Kansallisooppera Estonian orkesteri, naiskuoro ja Viron kansallisbaletti / Rahvusooper Estonia orkester, naiskoor ja Eesti Rahvusballett/ Estonian National Opera Orchestra, female chorus and the Estonian National Ballet

 

KRATT

Eduard Tubina ballett

Esietendus Rahvusooperis Estonia 18. septembril 2015

„Kratt“ on esimene eesti ballett ja ühtlasi Eduard Tubina esimene töö muusikateatrile. Eesti4 mütoloogial põhinev lugu ahnele peremehele rikkusi kokku kandvast kratist ei jää Marina Kesleri tõlgenduses vaid ühe rahvapärimuseks. Kaasaegses varaahnes maailmas on kratt justkui hääl inimese peas, leidmaks mõjuvaid põhjusi, miks raha kunagi küllalt pole. Kuid raha ei tee kedagi õnnelikuks ja ahnuse palk on hukatus – väsides inimlikust aplusest, hävitab kratt oma looja ja hukkub ka ise. Kontrastina apla peremehe ja krati loole, tõuseb esile peretütre ja sulase armastuslugu, millele peremees noormehe vaesuse tõttu kiivalt vastu seisab. Kesleri lavastustõstatab küsimuse – mis on tänapäeva materiaalses ja kiirustavas maailmas oluline? Kas selles on kohta armastusele?

 

THE GOBLIN

Ballet by Eduard Tubin in two acts

Premiere at the Estonian National opera on September 18, 2015

“The Goblin” is the first Estonian ballet as well as Eduard Tubin’s first work for a music theatre. The work is based on a mythical character from Estonian folklore, the Goblin, whose sole purpose is to serve his greedy master, the Farmer, in obtaining riches. In Marina Kesler’s rendition, the story crosses the borders of one nation’s folklore: in a contemporary money-hungry world the Goblin is like a voice in people’s head, finding excuses why there is never enough money. But money buys no happiness and the reward for gluttony is ruination – becoming weary of human voracity, the Goblin destroys his maker and dies as well. The story of the greedy Farmer and the Goblin is contrasted by the love of the Farmer’s Daughter and the Peasant, resented by the Farmer because of the young man’s poverty. Kesler’s staging raises the question – what is important in today’s material and racing world? Is there room for love?

 


Ti 21.11. klo 19.00
Ke 22.11. klo 19.00

Kesto noin 2 tuntia sisältäen väliajan
Tekstitys teatterisalissa suomeksi ja englanniksi.

Liput 48 / 38 €